Výcvik v prekonávaní vodných prekážok v Lešti
Druhý septembrový týždeň vyčlenení príslušníci mechanizovaných útvarov, tankového práporu i práporu RCHBO pozemných síl absolvovali v priestoroch Centra výcviku Lešť výcvik v prekonávaní vodných prekážok plavbou a brodením. Riadiaci spomínaného výcviku, veliteľ prešovskej mechanizovanej brigády plukovník Slavomír Verčimák hovorí, že úlohou výcviku je precvičiť vodičov špeciálnych vozidiel (BVP-1, BVP-2, BPsV, OT-90, T-72 a BRDM) útvarov pozemných síl v prekonávaní vodných prekážok. Preto na vodnom cvičisku plnia úlohy vojaci oboch mechanizovaných brigád.
„Cieľom tohto zamestnania je udržať úroveň zručností u vodičov spomínaných vozidiel a zároveň udržať spôsobilosť jednotiek pozemných síl v prekonávaní vodnej prekážky plavbou a brodením. Posledné takéto zamestnanie sa uskutočnilo v roku 2017, časť vodičov sa medzitým obmenila. Preto je súčasné zamestnanie také dôležité. Je potrebné, aby noví vodiči získali v tejto činnosti prvé návyky a skúsenosti a starší vodiči si ich zasa obnovili.“ Podľa neho by bolo ideálne, keby sa takéto zamestnanie podarilo uskutočniť raz za dva roky.
Ešte pred samotnými plavbami a brodmi vojaci absolvovali množstvo teoretických i praktických zamestnaní. Najmä tým vodičom, ktorí ešte neplávali so svojím vozidlom, podľa ich slov veľmi pomohlo zhliadnutie nového inštruktážneho filmu, ktorý vytvorili odborníci z Centra výcviku Lešť. Neďaleko vodnej prekážky boli rozmiestnené jednotlivé pracoviská, ktoré vodiči a velitelia vozidiel absolvovali. Na nich sa oboznámili okrem iného s bezpečnostnými opatreniami, boli preskúšaní z pravidiel prekonávania vodnej prekážky. V prípade tanku T-72 aj so signálmi pre spojenie potápačov s osádkami. Na jednom pracovisku si vyskúšali prípravu vozidla pred prekonaním vodnej prekážky, na ďalšom zasa prekonávanie vodnej prekážky na vozidle s rozpojenými pásmi a nakoniec aj na „suchu“ plnenie celej úlohy. Teda vjazd, výjazd, zatáčanie, cúvanie, brzdenie a zastavenie. Len pre zaujímavosť, celková dĺžka dráhy, ktorú museli pri plnení úlohy vodiči bojových vozidiel prejsť bola 1 200 metrov. S plnením úlohy bol plukovník Verčimák i zástupca riadiaceho výcviku major Ján Štepita, ktorý je zástupcom veliteľa michalovského mechanizovaného práporu spokojní. Obaja dúfajú, že na ďalšie podobné zamestnanie nebudú musieť čakať ďalšie štyri roky.
„Cieľom tohto zamestnania je udržať úroveň zručností u vodičov spomínaných vozidiel a zároveň udržať spôsobilosť jednotiek pozemných síl v prekonávaní vodnej prekážky plavbou a brodením. Posledné takéto zamestnanie sa uskutočnilo v roku 2017, časť vodičov sa medzitým obmenila. Preto je súčasné zamestnanie také dôležité. Je potrebné, aby noví vodiči získali v tejto činnosti prvé návyky a skúsenosti a starší vodiči si ich zasa obnovili.“ Podľa neho by bolo ideálne, keby sa takéto zamestnanie podarilo uskutočniť raz za dva roky.
Ešte pred samotnými plavbami a brodmi vojaci absolvovali množstvo teoretických i praktických zamestnaní. Najmä tým vodičom, ktorí ešte neplávali so svojím vozidlom, podľa ich slov veľmi pomohlo zhliadnutie nového inštruktážneho filmu, ktorý vytvorili odborníci z Centra výcviku Lešť. Neďaleko vodnej prekážky boli rozmiestnené jednotlivé pracoviská, ktoré vodiči a velitelia vozidiel absolvovali. Na nich sa oboznámili okrem iného s bezpečnostnými opatreniami, boli preskúšaní z pravidiel prekonávania vodnej prekážky. V prípade tanku T-72 aj so signálmi pre spojenie potápačov s osádkami. Na jednom pracovisku si vyskúšali prípravu vozidla pred prekonaním vodnej prekážky, na ďalšom zasa prekonávanie vodnej prekážky na vozidle s rozpojenými pásmi a nakoniec aj na „suchu“ plnenie celej úlohy. Teda vjazd, výjazd, zatáčanie, cúvanie, brzdenie a zastavenie. Len pre zaujímavosť, celková dĺžka dráhy, ktorú museli pri plnení úlohy vodiči bojových vozidiel prejsť bola 1 200 metrov. S plnením úlohy bol plukovník Verčimák i zástupca riadiaceho výcviku major Ján Štepita, ktorý je zástupcom veliteľa michalovského mechanizovaného práporu spokojní. Obaja dúfajú, že na ďalšie podobné zamestnanie nebudú musieť čakať ďalšie štyri roky.